Návrat Headroom DJs je velká událost a tak bylo na čase vyzpovídat jednoho z hlavních aktérů, kterým je Patrik Skoog. Proč k tomu vlastně došlo a jak šel čas s tímto švédským projektem se dozvíte v následujícím rozhovoru. Otázky kladl DJ Kaisersoze.
Jak to vlastně bylo se vznikem a historií Headroom DJs? Jak probíhalo vašich 10 rock´n´rollových let?☺
Byli jsme parta tří teenagerů z jihu Švédska, která si ulítla na industriální EBM (electronic body music) a technu. Začali jsme si vydělávat na brigádách a za naspořené peníze nakoupili první syntezátory a samplery (pozn. někteří z nás makali mnohem víc a tvrději než ostatní). Pak jsme prováděli první studiové pokusy a příležitostně posílali výsledky na adresy oblíbených labelů. Dost jsme tehdy kopírovali magnetofonové pásky a zdokonalili se ve využívání poštovních služeb, za které jsme samozřejmě utratili majlant. Ale přineslo to i první úspěchy, a tak nám vyšly 12“ u Synewave, Planet Rhythm, Compound a Drumcode. Časem se nám dařilo víc a víc, vystupovali jsme na celé řadě parties, festivalů a v klubech, zkrátka naplno jsme si užívali jízdy na takzvané první evropské vlně techno kultury. Byly to parádní časy.
Které země jste během té jízdy navštívili? Vzpomeneš si na nejlepší, nebo nejúspěšnější vystoupení Headroom DJs?
Hráli jsme po celé Evropě, v Rakousku, Německu, Nizozemsku, po Skandinávii, v Česku a na Slovensku. Poštěstilo se nám taky vyrazit do USA, během těch pár vystoupení tam jsme si užili fakt hodně legrace. Bylo to dost jiné než v současné době. Severoamerická scéna je teď dost odlišná ve srovnání s rave/techno obdobím na začátku tisíciletí.
Kdy a proč jste se rozhodli ukončit společné vystupování a nahrávání?
Nebylo to nějaké zásadní rozhodnutí, prostě to časem tak nějak samo vyšumělo. Dost věcí se změnilo. Někteří z nás si začali budovat kariéru nebo se prostě věnovali jiným záležitostem. Techno pro nás prostě nebylo úplně tím nejdůležitějším v životě.
Co bylo dál, poté, co se Headroom DJs „rozpadli“, jak pokračovali jednotliví členové bývalého tria?
Niklas otevřel spolu s bratrem Slobodanem nahrávací studio, a produkovali tam experimentální EBM/techno/house. Patrik založil několik techno labelů, a také rozjel klubovou noc v Berlíně, kde žije od roku 2007.
Patrik docela uspěl s projektem Agaric, co další aktivity, šlo to někomu z vás podobně dobře?
Niklasův známý underground alias je Adore, Patrikovi teď vychází nové album a několik 12“ pod pseudonymem FAR a FAR Electronics na značkách Electric Deluxe a Omnidisc, kromě toho vydává techno pod vlastním jménem na několika různých značkách.
Kdo z vás a kdy přišel s nápadem na oživení Headroom DJs?
Potkali jsme se v Berlíně a pak v Malmö, někdo navrhl, že by bylo fajn si znovu zahrát. Zkusili jsme to minulý rok na akci Sample+Hold, fungovalo to bezvadně, navíc lidi perfektně reagovali, takže jsme se rozhodli, že budeme příležitostně pokračovat. Až do toho prvního pokusu po dlouhé době jsme fakt b2b nehráli, přesto nebo právě proto jsme si to bezvadně užili, a když se přidal Slobodan, nemohlo to být lepší.
Takže hrajete buď v sestavě Patrik Skoog-Niklas Ehrlin, nebo jako duo Patrik+Niklas a Slobodan, pro speciální příležitosti, třeba letní festivaly?
Hrajeme DJ sety, buď b2b, nebo na 4 gramofony a dva mixáky, tak jsme schopni dosáhnout fakt hustého zvuku, jeden drží rytmus beatů, druhý se stará o další zvuky a navíc tvoří unikátní kompozici setu díky neobvyklému výběru zajímavých skladeb. Letitého spolupachatele Slobodana bereme pro speciální vystoupení, při kterých všichni rotujeme kolem gramofonů, CD a mixáků, pak vzniká fakt speciální energie. Mícháme dohromady jak techno a lá 1996, tak současnou techno produkci, a té je tolik, že často není důvod, vracet se k historickým nahrávkám. Techno je nekonečně se vyvíjející revoluce na stejné futuristické téma, vždycky nabízí dokonalé klubové zážitky.
Jako Headroom jste vydali zhruba 30 EP a dvě LP na celé řadě značek. Zahrajete některé z nich ve Valašských Kloboukách? Líbí se vám ještě ten starý zvuk, kterým jste se před lety bavili?
Vydali jsme 35 EP a zhruba 200 nahrávek ve spolupráci s dalšími projekty, a některé hrajeme pořád, proto jsme je přece složili. Některé z našich starší nahrávek už se do dnešních setů moc nehodí, ale stejně je čas od času dáme.
Na co se můžeme na narozeninách JZD ve Valašských Kloboukách těšit? Lidi se ptají, „budou hrát tak, jako kdysi na Orion Hall v Brně?“ Pamatujete si tuhle akci, bylo to před 15 lety.
Pamatujeme si všechny akce, na kterých jsme hráli, a tahle byla fakt cool! Úžasné místo na techno party a výborný line up, jako vždycky v Česku, a to jsme znalci, protože jsme u vás hráli na mnoha místech. Na Orion Hall byl masivní zvuk, když jsme to rozjeli ze 6 gramofonů, to jsou super vzpomínky. K první části otázky, náš přístup a zvuk se časem moc nezměnil.
Plánujete do budoucna, pokračovat ve skládání, nahrávání a vydávání, jako Headroom?
Ano chystáme nějakou novou muziku, ale hlavně připravujeme re-edice starších, re-masterovaných věcí, na Patrikově labelu Sample+Hold. Bude to zjednodušeně řečeno, něco jako naše best of. Některé ze starší desek Headroom už nejsou k sehnání, a tak se k nim rádi vrátíme. V současné době pracujeme na spoustě materiálu, jak novém, tak na digitalizaci starších, ale nestárnoucích tracků, které chceme vydat ještě letos.
Patriku, žiješ v Berlíně, to znamená v jednom z hlavních měst elektronické muziky. Do jakých klubů chodíš? Co si myslíš o vývoji techna?
Niklas žije v Malmö, Henrik ve Stockholmu a já (Patrik) v Berlíně. Zajímavé scény najdeš ve všech třech městech. V Malmö se znovu rozjíždí underground techno akce, a je tam taky festival Intonal http://www.intonalfestival.com/ , inspirovaný akcí Atonal https://berlin-atonal.com/ , pravidelně má vynikající line up.
Berlín to je prostě obrovská inspirace, je tam neuvěřitelné množství muziky. Celá řada úžasných prostorů, kde se hraje techno/industrial, například About Blank, Ohm, Griessmuehle a samozřejmě Tresor, vždy nabízí ohromná vystoupení, jedinečných umělců. Navíc v posledních třech letech je techno na velkém vzestupu, a je moc fajn to pozorovat a účastnit se. Parties přibývá a DJové hrají ukrutnou muziku. Umělci, kteří byli dříve považování za experimentátory jsou teď headlinery velkých festivalů po celé Evropě. Ambientní a experimentální festivaly jako Atonal nebo Unsound přitahují obrovskou pozornost mladých lidí z celého světa, takže budoucnost techna je světlejší, než kdy dřív.
LINKS:
www.soundcloud.com/sampleandholdberlin
https://sampleandholdberlin.bandcamp.com/
www.youtube.com/channel/UCEDwgArmAyinOlMnWP8UHtQ